Detoks son zamanlarda oldukça popüler bir terim haline geldi. Tipik olarak, belirli bir diyetin yapılmasını veya vücudunuzu toksinlerden arındırdığını iddia eden özel ürünlerin kullanılması, böylece sağlığın iyileştirilmesi ve kilo kaybının hızlanması anlamına gelir. Neyse ki, vücudunuz toksinleri yok etmek için iyi donanımlıdır ve bunu yapmak için özel diyetler veya pahalı takviyeler gerektirmez.

Detoks diyetlerinin toksinleri vücudunuzdan attığı, sağlığı iyileştirdiği ve kilo kaybını hızlandırdığı söylenir. Genellikle laksatiflerin, diüretiklerin, vitaminlerin, minerallerin, çayların ve detokslama özelliklerine sahip olduğu düşünülen diğer yiyeceklerin kombinasyonundan oluşur. Detoks diyetleri bağlamında “toksin” terimi zayıf bir şekilde tanımlanmıştır. Tipik olarak toksinler; sentetik kimyasallar, ağır metaller ve işlenmiş gıdaları içerir, bunlar sağlığı olumsuz yönde etkiler.

1. Uykuyu önemseyin

Vücudunuzun sağlık ve doğal detoks sistemini güçlendirmek için her gece yeterli ve kaliteli bir uyku şarttır. Uyku, beyninizin kendisini yeniden düzenlemesini, yeniden şarj etmesini ve gün boyunca birikmiş toksik atık yan ürünlerini uzaklaştırmasını sağlar. Bu atık ürünlerden biri, alzheimer hastalığının gelişmesine katkıda bulunan beta-amiloid adı verilen bir proteindir. Uyku yoksunluğu olduğunda vücudunuzun bu işlevleri yerine getirme zamanı olmaz, bu nedenle toksinler birikir ve sağlığı çeşitli yönlerden etkileyebilir.

Kötü uyku; stres, anksiyete, yüksek tansiyon, kalp hastalığı, tip 2 diyabet ve obezite gibi kısa ve uzun vadeli sağlık problemleri ile ilişkilendirilmiştir. Düzenli olarak gece 7 ila 9 saat uyumalısınız. Geceleri uykuya dalmakta zorluk çekiyorsanız, uyku programına bağlı kalmak, telefon ve bilgisayardan yayılan ışığı engellemek gibi yaşam tarzı değişiklikleri yapabilirsiniz.

2. İşlenmiş gıdalardan uzak durun

Şekerli ve işlenmiş gıdaların günümüzdeki halk sağlığı krizlerinin temelini oluşturduğu düşünülmektedir. Şekerli ve yüksek oranda işlenmiş gıdaların fazla tüketimi, obezite, kalp hastalığı, kanser ve diyabet gibi kronik hastalıklarla ilişkilendirilmiştir. Bu hastalıklar karaciğer ve böbrek gibi organlara zarar vererek, organların doğal detoks sistemini engeller.

Örneğin, şekerli içeceklerin yüksek tüketimi, karaciğer fonksiyonunu olumsuz yönde etkiler ve karaciğer yağlanmasına neden olabilir. Daha az abur cubur tüketerek, vücudunuzun detoks sistemini sağlıklı tutabilirsiniz. Abur cuburun, meyve ve sebzeler gibi daha sağlıklı seçimlerle değiştirilmesi tüketimi azaltmanın sağlıklı bir yoludur.

3. Prebiyotik tüketin

Bağırsaktaki hücreler, vücudunuzu kimyasallar gibi zararlı toksinlerden koruyan bir detoks ve atılım sistemine sahiptir. Bağırsak sağlığı, bağırsaklarınızdaki probiyotikler adı verilen iyi bakterileri besleyen bir tür lif olan prebiyotiklerle başlar. Prebiyotiklerle, bağırsaktaki iyi bakteriler sağlığa faydalı olan kısa zincirli yağ asitleri denilen besinleri üretebilir. Bağırsaklarınızdaki iyi bakteriler, antibiyotik kullanımı, kötü diş hijyeni ve diyet kalitesinden kaynaklanan kötü bakterilerle dengesiz hale gelebilir. Sonuç olarak, bakterilerdeki bu sağlıksız değişim bağışıklık ve detoks sisteminizi zayıflatabilir ve hastalık riskinizi artırabilir.

Prebiyotikler bakımından zengin yiyecekler yemek, bağışıklık ve detoks sistemini sağlıklı tutabilir. İyi prebiyotik kaynakları arasında domates, enginar, muz, kuşkonmaz, soğan, sarımsak ve yulaf bulunur.

4. Aktif olun

Düzenli egzersiz daha uzun bir yaşam ve tip 2 diyabet, kalp hastalığı, yüksek tansiyon ve bazı kanserler dahil olmak üzere birçok durum ve hastalık riskinin azalması ile ilişkilidir. Egzersizin sağlığa faydalarının ardında birkaç mekanizma olsa da, iltihaplanmanın azalması kilit bir noktadır. İltihaplar bazı durumlarda gerekli olmakla birlikte, çoğu vücudunuzun işleyişini zayıflatır ve hastalığı teşvik eder. Düzenli egzersiz, iltihabı azaltarak hastalığa karşı korumanıza yardımcı olabilir.

5. Sınırı alkol

Karaciğerinizde alkolün %90’dan fazlası metabolize edilir. Karaciğer enzimleri, kansere neden olan bir kimyasal olarak bilinen, asetaldehit için alkolü metabolize eder. Asetaldehit’i bir toksin olarak tanıyan karaciğeriniz onu daha sonra asetat adı verilen zararsız bir maddeye dönüştürür.

Gözlemsel çalışmalar kalp sağlığına yararlı olduğu için düşük-orta düzeyde alkol tüketimini göstermiş olsa da, aşırı alkol tüketimi sayısız sağlık sorununa neden olabilir. Aşırı alkol tüketimi, yağ birikmesine, enflamasyona ve yaralara neden olarak karaciğer fonksiyonunuza ciddi şekilde zarar verebilir. Karaciğeriniz yeterli şekilde çalışamaz ve vücudunuzdaki atıkları ve diğer toksinleri süzmek de dahil olmak üzere gerekli görevleri yerine getiremez. Bu nedenle, alkolün sınırlandırılması veya tamamen bırakılması, vücudunuzun detoks sisteminin güçlü çalışmasını sağlamanın en iyi yollarından biridir.

6. Su tüketimi

Suiçmek, susuzluğunuzu gidermekten çok daha fazlasını yapar. Vücut ısınızı düzenler, sindirime ve besin emilimine yardımcı olur ve atık ürünlerin atımını sağlayarak detoks işlevi görür. Su, atık ürünleri taşır, bu atıkları idrar, nefes veya terleme yoluyla etkin bir şekilde vücuttan atar. Bu nedenle, uygun şekilde su içmek detoks için önemlidir. Su için yeterli günlük alım, erkekler için 3.7 litre ve kadınlar için 2.7 litredir. Diyetinize, yaşadığınız yere ve aktivite seviyenize bağlı olarak daha fazla veya daha az ihtiyacınız olabilir.

7. Antioksidan alımı

Antioksidanlar, vücuttaki hücreleri serbest radikal denilen moleküllerin neden olduğu hasara karşı korur. Oksidatif stres, aşırı serbest radikal üretiminin neden olduğu bir durumdur. Vücudunuz bu molekülleri doğal olarak sindirim gibi hücresel işlemler için üretir. Alkol, tütün, zayıf bir diyet ve toksinler aşırı serbest radikallere neden olabilir. Bu moleküller; demans, kalp hastalığı, karaciğer hastalığı, astım ve bazı kanser türleri gibi birçok sağlık sorununa yol açabilir. Antioksidanlar bakımından zengin bir diyet, aşırı serbest radikallerin oluşumunu engeller ve hastalık riskini artıran diğer toksinlerin neden olduğu oksidatif stres ile mücadele etmenize yardımcı olabilir.

Yiyeceklerden antioksidanlar almaya odaklanın, ek olarak almamaya dikkat edin. Büyük miktarlarda alındığında belirli hastalık risklerini artırabilir. Antioksidan örnekleri arasında A vitamini, C vitamini, E vitamini, selenyum, likopen, lutein ve zeaksantin sayılabilir. Meyveler, kuruyemişler, kakao, sebzeler, baharatlar, kahve ve yeşil çay gibi gıdalar yüksek miktarda antioksidandan içerirler.

8. Tuz alımınızı azaltın

Detoks, bazı insanlar için fazla suyu atmanın bir yoludur. Çok fazla tuz tüketmek, özellikle böbreklerinizi veya karaciğeri etkileyen bir sağlık sorununuz varsa, yeterince su içmiyorsanız, vücudunuzun aşırı sıvı tutmasına neden olabilir. Bu aşırı sıvı birikmesi şişkinliğe neden olabilir ve rahatsız edebilir. Çok fazla tuz tükettiğinizde, ekstra su içmeniz gerekir. İçtiğiniz su miktarını artırmak, vücdunuzu fazla tuz tüketiminden kurtarmanın en iyi yollarından biridir. Potasyum bakımından zengin gıdaların alımını artırmak da vücuttaki tuz dengesine yardımcı olur. Potasyum yönünden zengin besinler arasında patates, kabak, barbunya, muz ve ıspanak bulunur.

9. Diğer detoks ipuçları

Mevcut kanıtlar vücudunuzdaki toksinlerin atılması için detoks diyetlerinin kullanımını desteklemese de, bazı diyet değişiklikleri ve yaşam tarzı uygulamaları toksin yükünü azaltmaya ve vücudunuzun detoks sistemini güçlendirmeye yardımcı olabilir.

Kükürt içeren yiyecekleri yiyin: Soğan, brokoli ve sarımsak gibi kükürt oranı yüksek yiyecekler kadmiyum gibi ağır metallerin atılımını arttırır.

Kişniş aromalı yemekler yiyin: Kişniş, kurşun gibi ağır metallerin, bazı toksinlerin ve ftalatlar da dahil olmak üzere kimyasalların atılımını arttırır.

Glutatyon desteği: Yumurta, brokoli ve sarımsak gibi kükürt bakımından zengin besinler yemek, vücudunuz tarafından üretilen ve detoks için önemli rol oynayan büyük bir antioksidan olan glutatyonun işlevini artırmaya yardımcı olur.

Doğal temizlik ürünlerine geçin: Ticari temizlik maddeleri yerine sirke ve kabartma tozu gibi ürünlerden yapılan doğal temizlik ürünlerini seçmek, potansiyel olarak toksik kimyasallara maruz kalmanızı azaltabilir.

Doğal vücut bakımını seçin: Doğal deodorantların, makyaj ürünlerinin, nemlendiricilerin, şampuanların ve diğer kişisel bakım ürünlerinin kullanılması da kimyasallara maruz kalmanızı azaltabilir.

Tüm sorularınız için e-posta atabilir veya yorum yazabilirsiniz.

Dyt. Serkan Sıtkı Şahin

Kadinvekadin.net